понеділок 3 серпня 2020р.
Інтернет-газета Херсонської області
01.07.2020

«Нова Каховка.Сity» та «Придніпровська зірка» – гендерно найчутливіші видання Херсонщини в червні: результати моніторингу гіперлокальних медіа

Для червневого моніторингу рівня гендерної чутливості районних медіа Херсонськоїобласті було обрано 5 інтернет-видань: «Новий візит», «Іванівка.info», «НижніСірогози.City», «Нова Каховка.City», «05542 Олешки online» та 5 друкованихвидань: «Придніпровська зірка», «Рідний край», «Сільські новини», «Трудоваслава» та «Каховська зоря».

Загалом було розглянуто262 публікації. Мета моніторингу проаналізувати кількість жінок і чоловіків якексперток і експертів та героїнь і героїв херсонських медіа, наявністьстереотипних образів, сексизму в журналістських матеріалах, тематичних статей. Першахвиля відбулася в лютому, друга у квітні 2020 року.

Загальнапредставленість жінок у друкованих і онлайн-виданнях Херсонщини у квітні 2020року становила близько 36%. В інтернет-виданнях та друкованих медіа жінки булиекспертками та героїнями  у питанняхосвіти, волонтерства, медицини та соцполітики. Чоловіки були експертами тагероями у сфері роботи органів місцевого самоврядування, медицині та криміналі.

Публікації COVID-19

Основною темою журналістських матеріалів була статистика захворювання на Covid-19.Оскільки Херсонщина знаходиться у так званій зеленій зоні і не входить допереліку областей із жорсткими умовами карантину, то і матеріалів було значноменше, ніж в попередньому монітрингу у квітні (8% і 30% відповідно). Переважнабільшість матеріалів – це статистика на стан захворювання яку на брифінгахозвучував голова Херсонської ОДА Юрій Гусев. Решта інформації – з брифінгівголовного санітарного лікаря України. У статтях різної тематики, яка тою чиіншою мірою пов’язана з COVID-19, коментували питання охорони здоров’я та прийняттярішень щодо безпеки учнів під час здачі ЗНО та іспитів у вишах. Вонлайн-виданнях чоловіки були експертами у 100% випадків. Найчастішевони коментували питання у сфері політики та медицини. У друкованих ЗМІ – в 67%випадків.

.

Загалом в інтеренет-виданняхжінки як експертки фігурують у 17%, а героїні –у 12% випадків. У 100% думку жінок наводили в матеріалах на теми культури/релігії,соцполітики/соцзахисту, майже порівну з експертами – у публікаціях проекономіку/бізнес (43% і 57% відповідно), але тут вони в 100% присутні якгероїні новин. Найнижча представленість експерток – у темі медицини та політики(10% та 12%). У 100% випадків чоловіки були експертами з темиволонтерства\благодійності, екологіє/довкілля, героями – тежволонтерства/благодійності та дозвілля.

Майже порівну експерток і експертів – уновинах видання «Нижні Сірогози.Cіty» (46% і 54% відповідно), однак лише в 2% випадків жінкибули героїнями публікацій.

Найбільша кількість героїнь – уповідомленнях сайту «05542 Олешки online» (57%) та «Новий візит» (60%), однак упершому виданні загалом відсутні експертки, а в другому їх усього 7%. Повністюпроігнорувало жінок видання «Іванівка.info». Ці ж виданняповністю або майже повністю вживають назви посад, професій чи зайнятості жіноку чоловічому роді. Наприклад: начальниквідділу комунікації Головного управління Національної поліції Херсонщини ТетянаПшонь, бригадир садоводческой бригады Татьяна Оксенюк, начальник відділуНаталія Зарудна, представник ініціативної групи тощо.

В матеріалах «Нова Каховка.Сity» та «Нижні Сірогози.City»» фемінітиви становлять 83% та80%. 

Загалом в онлайн-виданнях назвипрофесій, посад, зайнятості жінок у жіночому роді (фемінітиви) вживані у 41%випадків. Цей показник нижчий за квітневий на 5%.

З огляду на ці дані найбільшгендерночутливим інтернет-виданням Херсонщини у червні є «Нова Каховка.Сity» (44%), на другій позиції з незначним відривом – «Нижні Сірогози.City» (42,7%).

У друкованихмедіа жінки як експертки фігурують у 26% випадків, а героїні – у 41%. Найчастішевони коментували соціальні теми та питання охорони здоров’я (по 50%, порівну зчоловіками), економіки та бізнесу (38%). У 100% були експертками матеріалів ізкатегорії лайф-сторі (рубрика «інше»). У політичній тематиці домінуютьчоловіки, оскільки публікації стосувалися переважно подій/рішень районних радта адміністрацій, які очолюють переважно чоловіки. Зовсім не представлені жінкияк, експертки у темах культури, війни, екології та кримінальних хроні. Відсутніі в матеріалах про спорт як героїні, експерток і експертів у цій тематиці незафіксовано.

Найбільша представленість героїнь на сторінкахгазет зафіксована у матеріалах на тему

соцполітики (100%), освіти (69%), однаково зчоловіками як героями – в публікаціях про волонтерство/благодійність, екологіюта дозвілля.

Найменша частка героїнь, як і експерток уматеріалах про політику та місцеву владу (6%) та війна/армія (3%). Чоловіки булигероями публікацій переважно на теми політики та надзвичайних подій (ДТП, убивства,пограбування, шахрайство). 

Баланс щодо представленості жінок ічоловіків фіксуємо в матеріалах «Трудової слави» (29% експерток і 71%експертів, 71% героїнь і 29% героїв). Однак цей баланс не дотримано в контекстіекспертки/експерти і героїні/герої, тобто бажано слово жінкам давати рівноюмірою з чоловіками.

У друкованих виданнях доля експерток складає 60% на 20% більше за квітневиймоніторинг. Медіа використовували фемінітиви: «завідуюча», «волонтерка», «директорка»,«підприємиця», «громадська активістка». Загалом 100% фемінітивів – у матеріалах«Придніпровської зірки», у публікаціях «Сільських новин» – 88%.

Згідно цих даних гендернонайчутливішим друкованим видання у червні стала«Придніпровська зірка» (49%). Однак звертаємо увагу колег на фемінітиви,зібільшення кількості яких у текстах буде дуже доречним. На другій позиції знезначним відривом – «Сільські новини» (47,7%), однак виданню варто більшеписати про жінок і залучати їх до коментування різноманітних тем.

Індекс гендерноїчутливості гіперлокальних медіа Херсонщини у червні – 32%. Він є значно вищим, ніж уквітні (27%), однак одним із найнижчих по Україні. Ознайомитися із результатамимоніторингу друкованих та інтернет-видань 24 областей можна на сайтіВолинського прес-клубу.

Експертка змоніторингу – Оксана Жіляєва

__________________

Гендерниймоніторинг журналістських матеріалів гіперлокальних медіа відбувається в межахпроєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовуєтьсяВолинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежноюгромадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми вУкраїні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) івиконується міжнародною організацією Internews

Автор: Оксана Жіляєва

Коментарів немає, будьте першим!

Прокоментувати:
Всі поля, позначені (*) обов'язкові для заповнення

Ви маєте ввійти щоб залишити коментарій.