четвер 24 жовтня 2019р.
Інтернет-газета Херсонської області
09.04.2019

Нова українська школа – крок до євростандарту

У Скадовській академічній гімназії Нова українська школа стартувала за рік до її офіційного впровадження у навчальних закладах України.

Тим часом здобувачі освіти в “пілотних” класах успішно закінчують другий клас. Вони розкуті, творчі, вчаться, активно взаємодіючи із однокласниками і вчителями. Поведінка цих дітей зовсім не вкладається в загальновідомий шаблон, за яким парти стоять  одна за одною, діти сидять рівненько, урочисто склавши руки й нерухомо слухають учителя, який до закінчення шостого уроку від безперервного говоріння втрачає голос.

Якраз усе навпаки: діти на уроці багато рухаються. 3 – 4 парти зсунуті докупи, щоб учасники навчального процесу могли дивитися одне одному в очі під час обговорення теми.

Одномісні парти присунуті одна до одної з тим, щоб здобувачам освіти було зручно працювати в групі.

Ранок у школі починається з руханки, і це логічно, адже діти люблять стрибати і бігати.

У початковій школі не звучить стандартний дзвоник, романтично оспіваний у багатьох піснях, навпаки, це схоже на якийсь голлівудський фільм про майбутнє із Сандрою Баллок у головній ролі: перед початком уроку приємний голос сповіщає: “Любі учні і вчителі, час навчатися”, а коли урок минає, той самий привітний голос запрошує на перерву. Для цього в кожному класі є радіодинамік.

У якому віці ви дізналися про сторони світу? Здобувачі освіти в пілотних класах Скадовської гімназії пізнають їх у другому класі під час гри за допомогою цеглинок LEGO. Учитель просить за командою “Північ” рухати цеглинку вгору, а “Південь” – униз. Так просто. Зате, коли настане час показати Північний полюс на карті, такий учень механічно шукатиме його вгорі.

Де північ? Де південь?

Цеглинки LEGO – звичайна іграшка, яка в рамках Нової української школи допомагає школярам учитися граючись. Наприклад, за кольором цеглинки можна дізнатися про настрій школяра: педагог пропонує збудувати діаграму настрою. Цеглинки об’єднують за кольором, затим учні шикуються за висотою стовпчиків – діаграма готова. Цікаво? Так.

Або інший напрямок роботи: відредагувати текст. Навіть дорослого злякає таке завдання. Насправді це робота з інтерактивною дошкою, на якій частини тексту розташовані хаотично на кольорових смужках. Другокласники читають текст, радяться, як розмістити його частини в логічному порядку. Після того, як за допомогою електронної ручки частинки тексту зайняли свої місця, діти сідають за парти і з цеглинок  будують схему тексту.

Цю роботу виконує одна група дітей, поки інші групи працюють над  не менш цікавими видами вправ. Наприклад: прокласти на карті маршрут за допомогою все тих же цеглинок від України до Зімбабве.

Щоб переконатися в тому, що діти не лише засвоюють свою частинку знань, а й уважно слухають однокласників, учитель ставить відкриті запитання до всього класу. Здобувачі освіти чудово орієнтуються у всьому навчальному матеріалі, впевнено піднімають руки. І поки ви згадуватиме, в якій частині Африки Зімбабве, другокласники покажуть країну на карті, ще й назвуть її столицю   – Хараре. Таким чином здійснюється інтеграція одного предмета в інший: вивчаючи тему “Мандрівка”, школярі працюють із текстом (мова і література), будують діаграми (математика), прокладають маршрут подорожі (географія) і розповідають, чим славиться Україна (біологія, архітектура). Одночасно називають предмети і поняття не лише українською, а й англійською мовою.

Діти, взаємодіючи, вчаться один в одного, а педагог скеровує їхню діяльність, нітрохи не переймаючись через помірший шум, що виникає час від часу на уроці: триває робоче обговорення, молодші учні допомагають одне одному, виявляючи емпатію, вчаться слухати і говорити, виступати перед аудиторією, фантазують, і, до того ж, отримують задоволення: усмішка, гарний настрій, відсутність нудного чекання, коли ж нарешті закінчиться цей урок. Навпаки, хвилини минають непомітно, зате з чудовим результатом.

Обмін враженнями за допомогою цеглинок.

9 квітня п.р. до Скадовського освітнього округу вкотре завітали педагоги на міжрегіональний семінар з обміну досвідом для педагогів 2 класів пілотних закладів загальної середньої освіти НУШ (Запоріжжя – Миколаїв – Одеса – Херсон), за підтримки фонду “The LEGO Foundation” та участі Херсонської академії неперервної освіти.

Учасники семінару відвідали три уроки: математики (“Таблиця множення на число 2”) у 2 – В класі, підготовлений учителями Гончарук М.О. та Живець І.О.; урок “Я досліджую світ” у 2 – Г класі (учителі Тресницька І.В., Шкода М.В.) та урок математики у 1 – В класі (учитель Кравчук Н. С.).

Збоку може здатися, що роль учителя на уроці мінімальна, але щоб так здавалося, потрібно багато попрацювати. І щоб побільшало симпатиків нових стандартів, потрібно з ними познайомитися, перестати боятися їх і навіть подолати внутрішній скепсис: “Знову понавигадували в міністерстві, а нам виконуй”.


Крокуємо до європейського стандарту, – так підсумувала роботу двох днів семінару директор ОЗСНВК “Академічна гімназія” Г.О. Соценко. І пообіцяла, що цей захід у стінах Скадовського освітнього округу – не останній. Адже педагогам також потрібний і емоційний комфорт, і зворотній зв’язок. 

Учитель, що хоча б раз підготував такий урок, не зможе працювати за старою методикою. Недаремно в новому законі “Про освіту” учнів називають здобувачами освіти. Нейтральне слово “учні” змінено на активне – “здобувачі”. Бо ж ніщо так не цінується, як самотужки здобуте в праці.

 

Автор: Вікторія Сенько
Прокоментувати:
Всі поля, позначені (*) обов'язкові для заповнення

Ви маєте ввійти щоб залишити коментарій.